luni, 21 iunie 2010

2 în 1: limbă fiartă și zamă de tarhon plus încă 1: sos vânătoresc


reiau: sunt cea mai mare leneșă.
prin urmare, orice fel de supă-zamă-ciorbă e mâncarea ideală, pentru ca nu are nevoie de supraveghere.

ingrediente pentru 2-3 persoane:
  • 3-4 morcovi
  • 1 pătrunjel
  • 1 ţelină (opțional)
  • 2 bucăți limbă de porc (sau 3, dacă doriți să vă rămână și de făcut cubulețe în zamă)
  • 1 legătură de tarhon sau, dacă sunteți ardeleni, un smoc bun de tarhon de la conservă, de la vreo tanti din piață, dacă nu aveți de la mama de-acasă (eu îl prefer pe ăsta, că mi se pare mai aromat)
  • sare de lămâie, dupa gust
  • un pumn mic, de-al meu, de orez. baschetbaliștii să pună cu pumnul nevestei.
  • 1-2 gălbenușuri de ou
  • 200 ml smântână (grasă)
  • sare, piper
  • 3 l de apa (într-o oală care să-i încapă, și să mai lase loc și pentru ingrediente)
munca:

maximum 15 minute de pregătiri, dupa cum urmează:

la comun, zama si limba fiartă:

puneţi apa la fiert
curățați si spălați zarzavatul
dați zarzavatul pe răzătoare (dacă sunteți leneși ca mine) sau faceți-l bucățele în orice formă doriți (rondele, cubulețe  fâşiuţe)
spălați limba (porcului, evident)
când fierbe apa, puneţi mai întâi limba la fiert, urmată de zarzavat, când reîncepe să fiarba. lăsați în continuare la fiert, la foc mediu (ca să nu dea spuma pe-afara), până când fâșii din bucata cu carne puțin mai grasă de sub limba propriu-zisă pot fi desprinse ușor.

scoateți limba și lăsați-o la răcit. vă spun după aia ce fac eu cu ea.

zama (continuare):

mărunțiți (sau nu, în funcție de nivelul de lene) tarhonul și puneţi-l în zamă.
adăugaţi și pumnișorul de orez (se pot pune și paste mai mititele, dacă vă poftește inima, dar eu aşa am învățat de-acasă).
după ce a fiert orezul, acriți cu sare de lămâie, după gust (eu fiind mai imprecisă la mână, pun treptat, până ajung la nivelul de acreală dorit), mai lăsați să fiarbă vreo 3 minute și opriți focul.

lăsați să se răcească puţin și purcedeți la înălbit zama cu ou și smântână, astfel: separați albușul de gălbenuș.







amestecați gălbenușul cu smântâna, bine de tot. după ce s-au amestecat, turnați treptat câte puțină zamă, ca să se egalizeze temperatura și ca oul să nu se strângă în momentul în care turnați amestecul în zamă. când simțiți că amestecul s-a încălzit cât de cât, turnați-l în zamă și amestecați repede-repede.



după cum spuneam, dacă ați cumpărat 1 bucată limbă de porc în plus, curățați-o de pieliță, tăiați-o cubulețe și adăugaţi-o în zamă.



limba fiartă (continuare):

metode sunt multe. eu prefer sandwichuri cu limbă fiartă tăiată în felii subțiri, cu muștar si sos worchestershire (pffffff ce nume lung și se citește woostershire, ca să te încurce și mai mult) sau cu un sos chili chinezesc sau sos tartar (nu vă mai spun cum se face, că se gaseste în toate colțurile și are la bază o maioneză), pe pâine neagră sau cu semințe sau în lipie și cu castraveciori murați de mama mea.



+1:

dacă nu vreți zamă, puteți face  un sos vânătoresc a la mama mea, fierbând cele de mai sus în mai puțină apă, întregi, adăugând o ceapă mică la ingrediente și, la sfârșit, ceva bulion, după gust. când a fiert limba, lăsați lichidul să scadă destul de mult, scoateți limba la răcit si curățat, iar până se răcește, dați zarzavatul, apa rămasă în oală și ceapa prin sită sau, fiindca sunteți leneși bine echipați, prin blender, adăugaţi bulionul, ceva măsline fără sâmburi (eu cumpăr din cele tăiate pentru sosuri), sare si piper dacă mai e nevoie și turnați sosul peste limba fiartă și tăiată în felii mai groase. mai fierbeți 5 minute și consumați cu piure de cartofi sau (deși mie nu-mi place deloc) cu macaroane de ce fel doriți, da' să fie din cele scurte.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu